Gå til hovedindhold
Vores fonde chevron_right
Invester i fonde chevron_right
Rådgivning chevron_right
Kontakt os chevron_right
Nyheder chevron_right

Indholdet på denne side er markedsføring

4 min læsetid

Jeg har lært meget af SKAGEN

Roar Bolstad har egentlig gjort det meste rigtigt: I omkring 30 år har han investeret i SKAGENs aktiefonde, og han har ikke tænkt sig at stoppe. Heller ikke selvom han nærmer sig pensionisttilværelsen.

"Jeg er ikke ekspert. Derfor valgte jeg at investere i fonde."

Alle SKAGENs kunder er unikke, men hvis vi skal pege på en typisk kunde, så er Roar Bolstad et rigtig godt eksempel. I et af mødelokalerne på SKAGENs kontor i Stavanger forklarer han, hvorfor han ved et tilfælde blev kunde i det dengang nyopstartede fondsselskab SKAGEN Fondene.

"Jeg havde faktisk ikke et specielt formål med mine investeringer. Men jeg har altid været glad for skattefradrag," foræller han med et smil.

Selvom SKAGEN i dag har en langt større fondsportefølje, så var aktiefonden SKAGEN Vekst husets første og eneste fond for 30 år siden. Under norsk skattelovgivning var det en såkaldt AMS-fond, hvor man opnåede et skattefradrag ved at spare op i aktiefonde. I første omgang var det skattefradraget, der trak i Roar, men han kendte også en af grundlæggerne af selskabet gennem sit arbejde i det selskab, der dengang hed Statoil.

"Jeg var lidt skeptisk ved tanken om at overlade mine penge til et helt nyt selskab, men jeg fortryder ikke i dag," siger han.

Glæden ved at give

I snart 30 år har han sparet troligt op løbende og sat enkeltbeløb ind, når han har haft lidt til overs.

"Jeg er slet ikke i tvivl – løbende opsparing er det mest fornuftige. Jeg lever sparsommeligt og bruger ikke flere penge, end jeg har. Opsparingen har givet mig økonomisk tryghed," siger han.

I juni starter pensionisttilværelsen, og derfor vurderer han, at han vil afslutte spareaftalen, som han har haft i mange år.

Selvom han ikke havde noget klart formål med at spare op, så har han senere haft stor glæde af at kunne hjælpe sine børn økonomisk. 

"Jeg er priviligeret, fordi jeg har en dejlig familie, som jeg kan hjælpe med et etablere sig. Livet kommer ikke til at ændre sig det helt store, når jeg bliver pensionist. Jeg skal en tur til Nordnorge, men jeg skal hverken købe sommerhus eller lejlighed i udlandet," siger Roar.

Lidt kan blive til meget

Da Roar er en af de erfarne investorer i SKAGEN, er det spændende at finde ud af, hvilke erfaringer, han kan dele med andre.

"Om jeg har nogen råd til, hvordan man investerer? Det handler ikke om, hvor mange penge du har, men om hvor meget du kan sætte til side. Start i det små med det, du har til overs. Selv få hundredelapper om måneden hjælper. Og så betyder renters rente-effekten også rigtig meget, den er faktisk betydeligt undervurderet," mener Roar.

For en sindig mand som Roar har det måske ikke været svært at forholde sig i ro og være tålmodig, selvom en tidshorisont på 30 år er meget lang - selv når det gælder opsparing i en aktiefond.

"Det at være langsigtet og have en god risikospredning er vigtigt. Du skal ikke sætte dig i en situation, hvor du er nødt til at tage alle pengene ud af en aktiefond på en gang. Min klare anbefaling er, at man laver både en klar investeringsplan og en konkret indløsningsaftale. Så undgår man, at man sætter penge ind og tager penge ud på "dårlige" tidspunkter."

Det kunne nærmest være SKAGEN selv, der sagde det, griner han:

"Jeg lyder vel næsten som SKAGEN nu. Men jeg har altså lært meget af dem. Jeg investerede mine første penge mindre end et år efter, at selskabet startede, og jeg har været her siden."

SKAGEN 30 år

Samsung Electronics: En langsigtet succes

Gammelt venskab forgår ikke bare lige sådan. Samsung er en af SKAGENs ældste - og mest succesfulde ... Læs artiklen nu arrow_right_alt

Mere om SKAGEN 30 år

Sæt streg under ‘aktiv’ i aktiv forvalter og bliv belønnet

Denne artikel er også bragt som kronik i Børsen d. 20.07.2023. 2010’erne var ikke sjove for de ...

Et afgørende møde

Som ung bankede John S. Bjerga på hos en af SKAGENs grundlæggere. Det blev starten på et 30 år ...

Historisk afkast er ingen garanti for fremtidig afkast. Andre faktorer, blandt andet markedsudviklingen, porteføljeforvalterens dygtighed, fondens risiko samt omkostninger, kan påvirke fremtidigt afkast. Afkast kan blive negativt som følge af kurstab. Der er risici tilknyttet investeringer i fonde på grund af markedsbevægelser, valutaudvikling, renteudvikling, konjunkturer, samt branche- og selskabsspecifikke forhold. Fondene er denomineret i norske kroner (NOK). Afkast kan stige eller falde som følge af valutaudsving. Før du investerer, anbefaler vi, at du sætter dig ind i fondenes nøgleinformation, prospekter og omkostninger. Du finder nærmere info på www.skagenfondene.dk
Storebrand Asset Management er ejer af SKAGEN-fondene, som efter aftale forvaltes af SKAGENs fondsforvaltere.

Få de seneste nyheder, artikler og invitationer

Ved at tilmelde dig samtykker du til at SKAGEN registrerer din mailadresse til dette formål. Du kan til enhver tid afmelde dig, ved at bruge linket i de e-mails, du modtager. Du kan få mere information i SKAGENs personvernpolicy.

keyboard_arrow_up