Gå til hovedindhold
Vores fonde chevron_right
Invester i fonde chevron_right
Rådgivning chevron_right
Kontakt os chevron_right
Nyheder chevron_right

Indholdet på denne side er markedsføring

4 min læsetid

Et afgørende møde

John S. Bjerga tog mod til sig og bankede på hos SKAGEN-grundlæggeren Kristoffer Stensrud. 

"De var gæstfri, og jeg blev inviteret indenfor."

Norske John Bjerga fortæller om, hvordan han i en pause fra sit butiksjob i Stavanger, hvor SKAGEN Fondene er grundlagt og stadig har hovedsæde, tog elevatoren op på 7. etage i byggeriet Torgterassen centralt i byen. Han havde set en lille notits i Stavanger Aftenblad om, at der var kommet en ny fondsforvalter. Det var første gang, han mødte Kristoffer Stensrud.

"Han inviterede mig ind og fortalte ivrigt og længe om SKAGEN Vekst," fortæller han.

John gik hjem til sin far, der drev en kendt møbelvirksomhed i byen, og fortalte om mødet. Hvad syntes hans far om at sønnike investerede de penge, han havde tjent?

"Bare gør det! Selvom min far var en nøjsom og sparsommelig mand, så var han ikke i tvivl. Det har jeg aldrig glemt," forklarer John.

Filosofien gav mening

Det første møde med SKAGEN gjorde indtryk. Investeringsfilosofien, som i bund og grund har været uændret i 30 år, gav mening for den unge butiksmedarbejder. Ideen om at finde undervurderede selskaber, som kan blive mere værd over tid, var nem at forstå.

"Det giver mening for mig, og det er til at forstå. Jeg forstod det første gang, jeg var her," forklarer John. Den lokale forankring og sagligheden vakte tillid.

Mange har måske ikke en tydelig plan med deres opsparing. Det kan være svært at vide nøjagtigt, hvad pengene skal bruges til i fremtiden. Men John og familien lever sparsommeligt uden dyre vaner.

"Vi investerede alt, vi havde tilovers i fonden. På den måde blev vi tidligere gældfri end mange andre."

Økonomisk frihed

Ved siden af jobbet har han gang i et restaureringsprojekt i Stavanger. Han har arvet sin fars ejendom "Mestergaarden", et lille kompleks bestående af både bolig, butikslokale og en gammel fabriksbygning. John har bosat sig der, mens han samtidig lejer dele af ejendommen ud. Alle, der selv har renoveret, ved at den slags koster.

"Jeg har ikke turdet regne på, hvad det koster. Men jeg prøver på at vente med at sælge mine fondsandele så længe som muligt," fortæller John. På den måde håber han på at få mere i afkast, inden han tager pengene ud.

"Opsparingen har givet min familie økonomisk uafhængighed. Den har givet os økonomiske muskler til at forvalte de ejendomme, jeg har arvet, og jeg slipper for at gå i banken."

Han sammenligner restaureringsprojektet med den såkaldte "odelsret", en del af den norske grundlov, der siger at den nærmeste beslægtede til ejeren af en gård skal overtage den, når tiden er. Samtidig skal man overlade ejendommen i bedre stand, end da man overtog den.

Cirklen sluttes

John er stadig investeret i SKAGENs fonde - også efter 30 år. Han mener, at han er rundet af den norske nøjsommelighed, for han ikke bruger flere penge, end han har. Hans søn er faktisk også lige begyndt at investere i en fonde – også hos SKAGEN:

"Jeg føler et ansvar for, at min søn lærer at spare op – og får lidt risikoforståelse. Jeg forklarer ham, at han må tage kontrol over sin økonomi, sætte lidt til side og turde at satse lidt. Det behøver ikke være meget, spar hellere op jævnligt hver måned. Men du skal turde at forholde dig roligt, selvom det svinger," forklarer John. Ikke helt ulig det råd, vi hos SKAGEN ofte giver vores kunder.

John slutter med en opfordring:

"Mit svar, da min søn spurgte, om han burde begynde at investere i fonde: Bare gør det!"

SKAGEN 30 år

Samsung Electronics: En langsigtet succes

Gammelt venskab forgår ikke bare lige sådan. Samsung er en af SKAGENs ældste - og mest succesfulde ... Læs artiklen nu arrow_right_alt

Mere om SKAGEN 30 år

Sæt streg under ‘aktiv’ i aktiv forvalter og bliv belønnet

Denne artikel er også bragt som kronik i Børsen d. 20.07.2023. 2010’erne var ikke sjove for de ...

Jeg har lært meget af SKAGEN

Roar Bolstad har i snart 30 år investeret i SKAGENs aktiefonde, og han har ikke tænkt sig at stoppe ...

Historisk afkast er ingen garanti for fremtidig afkast. Andre faktorer, blandt andet markedsudviklingen, porteføljeforvalterens dygtighed, fondens risiko samt omkostninger, kan påvirke fremtidigt afkast. Afkast kan blive negativt som følge af kurstab. Der er risici tilknyttet investeringer i fonde på grund af markedsbevægelser, valutaudvikling, renteudvikling, konjunkturer, samt branche- og selskabsspecifikke forhold. Fondene er denomineret i norske kroner (NOK). Afkast kan stige eller falde som følge af valutaudsving. Før du investerer, anbefaler vi, at du sætter dig ind i fondenes nøgleinformation, prospekter og omkostninger. Du finder nærmere info på www.skagenfondene.dk
Storebrand Asset Management er ejer af SKAGEN-fondene, som efter aftale forvaltes af SKAGENs fondsforvaltere.

Få de seneste nyheder, artikler og invitationer

Ved at tilmelde dig samtykker du til at SKAGEN registrerer din mailadresse til dette formål. Du kan til enhver tid afmelde dig, ved at bruge linket i de e-mails, du modtager. Du kan få mere information i SKAGENs personvernpolicy.

keyboard_arrow_up