Gå til hovedindhold
5 min læsetid

COVID-19: SKAGENs direktør svarer på spørgsmål

Jeg håber, at I og jeres familier har det godt, omstændighederne taget i betragtning. Her følger en opdatering fra SKAGEN.

Den seneste uge har flere af jer kontaktet os for rådgivning om urolighederne i markedet. Der er nogle spørgsmål, der går igen. Nedenfor er et udvalg af dem, vi hører oftest – og vores svar:

Hvordan er SKAGEN forberedt på corona-situationen?

Vi er en del af en grundigt reguleret industri, og derfor er det os pålagt at have beredskabsplaner på plads for en lang række scenarier. Så snart omfanget af udfordringerne ifm. COVID-19 blev klare, fik vi hurtigt tiltag på plads, der adresserede dem. Jeg har også den fordel, at jeg i en tidligere karriere har arbejdet med pandemiske udbrud og derfor kunne trække på disse erfaringer i vores planlægning.

I dag arbejder størstedelen af SKAGENs ansatte hjemme, og alle processer og systemer af kritisk betydning fungerer effektivt. Vores data-infrastruktur er vigtig, og heldigvis har vi stor fleksibilitet og backup indbygget.

Nu er mit fokus først og fremmest på at beskytte SKAGENs ansatte, dernæst på at opretholde investeringsdriften og endeligt at kommunikere tydeligt og ofte til SKAGENs kunder, så de kan træffe de rigtige valg. Min forventning er, at den nuværende situation kommer til at vare noget tid.

Hvad er jeres råd til bekymrede kunder?

Det er helt normalt for kunder og investorer at være bekymrede i tider med markedsuro. Men det er aldrig klogt at handle uden at tænke sig grundigt om – eller handle på baggrund af selvudnævnte "eksperters" råd på de sociale medier. Der er kun et eneste råd, jeg kan give lige nu: Brug din sunde fornuft. Den aktuelle markedssituation har ikke de samme konsekvenser for alle kunder. Det, der er vigtigt, er den enkelte kundes investeringshorisont og risikotolerance, og begge dele er helt personligt. Derfor vil jeg råde dig til at tale med SKAGENs rådgivere, hvis du har spørgsmål.

Nogle har også spurgt til SKAGENs finansielle situation, og om denne hænger sammen med jeres investeringer i vores fonde. Det enkle svar er: Nej. Vores fonde er ved lov helt adskilt fra selskabet SKAGEN. Vi er et velkapitaliseret og solvent selskab, og vi stresstester dette i en lang række teoretiske scenarier hvert eneste år. Oven i det har vi jo også en stor velkapitaliseret koncern i ryggen, nemlig norske Storebrand.

Selv om vi ikke kan mødes ansigt til ansigt lige nu, kan du stadig kontakte os på telefon og email som altid. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du har spørgsmål.

Hvordan håndterer porteføljeteamet situationen?

SKAGENs forvalterteam er godt positioneret til at håndtere den form for usikkerhed og uro, som vi ser på markederne lige nu. Det er en del af grunden til, at vi valgte dem i første omgang! Markedsvolatilitet indebærer jo altid både risici og muligheder. Vi ved, at tabene af kapital er midlertidige. Men vi ved også, at nogle selskaber og industrier kommer til at lide i længere tid.

Her er fordelen ved SKAGENs aktive forvaltning og brede mandat åbenlys. SKAGENs porteføljeforvaltere kombinerer en både defensiv og offensiv strategi. De vil fortsætte med at tilpasse deres porteføljer baseret på analyser af selskabs- og markedsforhold. Nogle selskaber vil blive mindre attraktive og vil blive solgt ned, mens andre vil blive mere attraktive. Samtidig vil forvalterne identificere de selskaber, som kommer til at blomstre, når alting bliver normalt igen – og det gør det! William Shakespeare skrev sit bedste værk, King Lear, i en periode med karantæne, så jeg har selvfølgelig høje forventninger til SKAGENs porteføljeforvaltere de næste uger og måneder.

Lad mig slutte med et par personlige bemærkninger. Der er mange, der oplever stor frygt og usikkerhed lige nu, og det er helt forventeligt. Vi bekymrer os for vores nærmeste, for dem vi holder af, og vi er usikre på, hvad der sker, og hvad det kommer til at betyde for os på langt sigt. Min egen far er 90 år gammel og ikke rask. Han bor isoleret i Yorkshire langt væk fra mig, og han føler sig ensom og utryg. Min erfaring siger mig, at kommunikation er det bedste middel mod uvished. Det er mit ansvar at ringe til ham hver eneste dag og holde ham opdateret om, hvad der sker, og sikre mig, at han har, hvad han behøver. På samme måde har vi i SKAGEN et ansvar over for vores kunder. Vi kommer til at opdatere jer i så høj grad, som det er muligt. Og kontakt os endelig, hvis der er yderligere, vi kan hjælpe med. Intet er for småt.

Til slut vil jeg gerne sende en stor tak til alle, der arbejder i sundhedssektoren. De er de sande helte, og vi i SKAGEN er meget taknemmelige for deres indsats.

Det var alt for denne gang. Pas godt på dig og dine!

Det er værd at huske, at vi som langsigtede investorer har oplevet store op- og nedture i markederne mange gange. Markederne er altid steget igen efter nedturen. Derfor er tålmodighed helt afgørende. I en periode som denne med høj volatilitet og stor usikkerhed anbefaler vi altid, at du tager en snak med os, før du handler. Du er meget velkommen til at kontakte vores rådgiverteam, hvis du har spørgsmål til dine investeringer.

keyboard_arrow_up

Historisk afkast er ingen garanti for fremtidig afkast. Fremtidigt afkast vil blandt andet afhænge af markedsudviklingen, porteføljeforvalterens dygtighed, fondens risiko, samt omkostninger. Afkast kan blive negativt som følge af kurstab.